We hebben allemaal wel eens te maken met een soort van stress. Vaak zijn we zo druk met alle balletjes in de lucht houden, dat we tijd voor ontspanning vergeten. Wanneer je geen aandacht geeft aan stress kan dat leiden tot een breed scala aan gezondheidsproblemen, zowel mentaal als fysiek. Het kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out.

Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om stress te verminderen. Een methode die de afgelopen jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen, is meditatie. Hoewel meditatie al eeuwen oud is, beginnen steeds meer mensen in deze tijd de ontspannende krachten van mediteren te gebruiken om stress te verlichten en zich daardoor gelukkiger, ontspannender en happy te voelen.

Happy leven


"Meditation is like a gym in which you develop the powerful mental muscles of calm and insight."

- Ajahn Brahm


Onderzoek heeft vele redenen gevonden waarom meditatie goed voor ons is, zowel mentaal als fysiek. Hier zijn 9 wetenschappelijk onderbouwde redenen waarom je dagelijks zou moeten beginnen met mediteren:

Verhoogt je immuniteit

Van regelmatige meditatie is aangetoond dat het je immuunsysteem een boost geeft. Onderzoekers ontdekten dat meditatie de elektrische activiteit in de linkerkant van de hersenen verhoogt - deze is verantwoordelijk voor je immuunsysteem. Er werd ook vastgesteld dat degenen die mediteren een hoger aantal antilichamen in hun bloed hebben, wat helpt bij het bestrijden van ziekten.



Vermindering van pijn 

Als je last hebt van chronische pijntjes en hoofdpijn, kan meditatie helpen! Wetenschappers hebben een verband gevonden tussen mindfulness-meditatie en pijnverlichting. Hoewel de exacte reden hierachter nog enigszins onduidelijk is, raden veel gezondheidsexperts aan om naast medische behandelingen voor chronische pijn ook regelmatig te mediteren.


Bevordert creativiteit 

Wil je je creatiever zijn in wat je doet? Begin met mediteren! Studies suggereren dat mindfulness-meditatie creatief denken en probleemoplossing kan stimuleren. Meditatie helpt je ook om je emoties van je werk te scheiden, wat je helpt helderder te denken en nieuwe ideeën te ontwikkelen.


Verlaagt de bloeddruk 

Meditatie kan een goede manier zijn om de bloeddruk te verlagen, naast een medische behandeling, een gezond dieet en lichaamsbeweging. Hoewel meditatie je bloeddruk misschien niet direct verlaagt, helpt het om stress en angst te bestrijden - die beide de oorzaak kunnen zijn van hoge bloeddruk.


"Quiet the mind, and the soul will speak."

- Ma Jaya Sati Bhagavati


Vermindert angst 

Meditatie heeft krachtige anti-angst voordelen. Een van de belangrijkste redenen waarom mensen mediteren, is om een luide, overactieve geest tot rust te brengen. Meditatie stelt je in staat een pauze te nemen van de snelle gedachten die angst vaak met zich meebrengt. Uit onderzoek blijkt dat meditatie angst met bijna 40% kan verminderen.


Verhoging van productiviteit 

Dagelijkse meditatie kan je helpen om beter te presteren op je werk! Onderzoek heeft uitgewezen dat meditatie helpt om je focus en aandacht te vergroten en je vermogen om te multitasken verbetert. Meditatie helpt je geest leeg te maken en je te concentreren op het huidige moment - wat je een enorme productiviteitsboost geeft.


Verlaagt het risico op depressie 

Sommige onderzoeken laten zien dat dagelijkse meditatie kan helpen symptomen van depressie te behandelen of het risico op depressie te verlagen. Dit komt omdat meditatie helpt bij het bestrijden van stress en angst, die beide belangrijke triggers zijn voor depressie.


"The more regularly and the more deeply you meditate, the sooner you will find yourself acting always from a center of peace."

- J. Donald Walters


Verbetert het sociale welzijn 

Het is aangetoond dat meditatie mensen helpt om betere relaties op te bouwen. Meditatie leert je hoe je meer aanwezig kunt zijn in het moment, wat buitengewoon nuttig is voor relaties. Een studie toonde ook aan dat regelmatige meditatie verband hield met meer lachen, empathie en gezelligheid.


Meer emotionele intelligentie 

Velen van ons hebben moeite om onze emoties te begrijpen. Mindfulness-meditatie helpt je om je bewust te worden van je gevoelens en emoties en deze beter te verwerken. Het beoefenen van meditatie verandert hoe je denkt en helpt je om je emoties te leren begrijpen zonder ernaar te hoeven handelen.


Hoewel meditatie geen magische oplossing is voor alle gezondheidsproblemen, kan het je in combinatie met andere gezonde gewoonten zeker helpen om je gezonder, gelukkiger en productiever te voelen. Als je nog nooit eerder hebt gemediteerd, begin dan langzaam en ontspan jezelf in de beoefening. Je kunt ook beginnen met onze online Meditatie cursus om je te helpen de nieuwe gewoonte op te bouwen.

Gun jezelf wat liefde en ontspanning en probeer vandaag nog te mediteren!

Happy leven
Online cursus Meditatie - Leer mediteren

Online Cursus 

Meditatie

Mediteer en ontdek wat meditatie voor jou kan doen!

  • Draagt bij aan een beter werkend immuunsysteem.
  • Helpt je om beter te kunnen slapen, vermindert depressiviteit, neerslachtigheid en het verlaagt je bloeddruk.
  • Vermindert de aanmaak van cortisol (stresshormoon).
  • Helpt je een positief bewustzijn te creëren en maakt je Happy!

Genoeg redenen om te gaan mediteren! Leer met deze Meditatie gids hoe je dat eenvoudig doet!


Meer Artikelen

Alles voelt als een zware opgave als je met een depressie te maken hebt. Naar het werk gaan, een praatje maken met vrienden of gewoon

We hebben allemaal wel eens te maken met een soort van stress. Vaak zijn we zo druk met alle balletjes in de lucht houden, dat

Vreugde is een emotie en emoties zijn woordeloos. Emoties zijn pure fysieke sensaties in ons lichaam. We drukken de emotie van vreugde op vele fysieke