Hormonen

Serotonine, dopamine, oxytocine en endorfine zijn bekende hormonen die positieve gevoelens zoals plezier, geluk en zelfs liefde bevorderen. Hormonen en neurotransmitters zijn betrokken bij tal van essentiële processen in je lichaam, zoals hartslag en spijsvertering, maar ook je humeur en gevoelens. Het zijn de chemische boodschappers van je lichaam en sommige staan bekend om hun vermogen om mensen te helpen zich te binden, vreugde te voelen en plezier te ervaren. Echte Happy Hormones dus! Maar hoe zet je ze in?


Laten we eerst eens kijken wat deze gelukshormonen inhouden:

Dopamine - Ook bekend als het "feel-good" hormoon, dopamine is een hormoon en neurotransmitter die een belangrijk onderdeel is van het beloningssysteem van je hersenen. Dopamine wordt geassocieerd met plezierige sensaties, samen met leren, geheugen, motorische systeemfunctie en meer.


Serotonine - Dit hormoon (en neurotransmitter) helpt je bij het reguleren van je humeur, evenals je slaap, eetlust, spijsvertering, leervermogen en geheugen.


Oxytocine - Ook wel het 'liefdeshormoon' genoemd, is oxytocine essentieel tijdens een bevalling, borstvoeding en een sterke ouder-kind binding. Dit hormoon kan je helpen bij het bevorderen van vertrouwen, empathie en binding in relaties. Je wakkert oxytocine extra aan wanneer je kust, knuffelt en sekst! Dus waar wacht je nog op! 😉


Endorfine - Endorfine is de natuurlijke pijnstiller van je lichaam die je lichaam aanmaakt als reactie op stress of ongemak. Endorfine niveaus hebben ook de neiging om toe te nemen wanneer je je bezighoudt met beloning producerende activiteiten, zoals eten, sporten of het hebben van seks.


Hoe kun je het beste deze natuurlijke stemmingsboosters inzetten?

Ga naar buiten!

Wil je je endorfine- en serotonine spiegel een boost geven? Ga dan naar buiten, vooral wanneer het lekker zonnig is!

Volgens onderzoek uit 2008 kan blootstelling aan zonlicht de productie van zowel serotonine als endorfine verhogen.

Tip: Ga elke dag tenminste 15 minuten naar buiten, het liefst natuurlijk meer. Ga naar een park, wandel door het bos of ga lekker zitten, ergens aan de waterkant.


Beweeg!

Lichaamsbeweging heeft meerdere fysieke gezondheidsvoordelen, daarnaast kan het ook een positief effect hebben op je emotionele welzijn.

Als je hebt gehoord van een Runner's High*, weet je misschien al wat het verband is tussen lichaamsbeweging en de afgifte van endorfine. Maar lichaamsbeweging werkt niet alleen op de endorfines. Regelmatige lichaamsbeweging kan ook je dopamine- en serotonine niveaus verhogen, waardoor het een geweldige manier is om je happy hormonen te stimuleren.

*Runner’s High is het gevoel van euforie dat ervaren kan worden bij langdurige lichamelijke inspanning. Na lange inspanning komen er stoffen vrij die een belangrijke rol spelen in het beloningssysteem in de hersenen.



Lach met vrienden!

Lachen kan gevoelens van angst of stress helpen verlichten en een slecht humeur verbeteren door het dopamine- en endorfine gehalte te verhogen.

Volgens een onderzoek blijkt dat sociaal lachen de afgifte van endorfine opwekt.

Tip: Deel grappige video's, vertel leuke moppen, lach om gekke verhalen of kijk samen een leuke comedy! Het leven is soms al serieus genoeg! 


Kook (en geniet van) je favoriete maaltijd, alleen of samen!

Deze tip kan alle 4 happy hormonen een boost geven!

Het plezier dat je krijgt van het eten van iets lekkers kan de afgifte van dopamine en endorfine bevorderen. Een maaltijd delen met iemand van wie je houdt, en een band opbouwen tijdens het bereiden van een maaltijd met vrienden, kan het oxytocine gehalte verhogen.

Voeding kan ook invloed hebben op je hormoonspiegels en voor een gelukkige hormoonboost zorgen:

  • Gekruid voedsel veroorzaakt de afgifte van endorfine
  • Yoghurt, bonen, eieren, vlees met een laag vetgehalte en amandelen zijn enkele voedingsmiddelen die verband houden met de afgifte van dopamine
  • Voedingsmiddelen met een hoog tryptofaan gehalte zijn in verband gebracht met verhoogde serotonine spiegels. Denk hierbij aan pure chocolade, bananen, haver, zonnebloempitten, amandelen, avocado's en dadels
  • Voedingsmiddelen die probiotica bevatten, zoals yoghurt, gefermenteerde groenten als augurken en kimchi en zuurkool, die de afgifte van hormonen kunnen beïnvloeden


Luister naar of maak muziek!

Muziek kan meer dan één van je gelukshormonen een boost geven.

Luisteren naar instrumentale muziek, vooral muziek die je koude rillingen bezorgt, kan de productie van dopamine in je hersenen verhogen.

Maar gewoon luisteren naar fijne muziek kan je humeur enorm verbeteren. Deze positieve verandering in je stemming verhoogt de productie van serotonine.

Muzikanten kunnen ook een endorfine afgifte ervaren bij het maken van muziek. Volgens onderzoek uit 2012 leidde het creëren en uitvoeren van muziek door te dansen, zingen of drummen tot het vrijkomen van endorfine. So, rock it on!


Mediteren

Als je bekend bent met meditatie, weet je misschien al van de vele gezondheidsvoordelen. Mediteren kan je slaap verbeteren en stress verminderen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de voordelen van meditatie zorgen voor een verhoogde productie van dopamine en endorfine.

Heb je nog nooit gemediteerd en weet je niet hoe je moet beginnen? Het is niet zo moeilijk als je misschien denkt. Probeer gewoon eens de volgende oefening:

  • Kies een rustige, comfortabele plek om te zitten.
  • Maak het je gemakkelijk, of dat nu staat, zit of ligt.
  • Laat al je gedachten, positief of negatief, opkomen en aan je voorbij gaan. Als gedachten opkomen, probeer ze dan niet te veroordelen, eraan vast te houden of ze weg te duwen. Laat ze er gewoon zijn.
  • Begin met 5 minuten mediteren per dag of om de dag en verhoog de minuten naar verloop van tijd.

Lees en doe ook eens deze meditatie: Helende kleurenmeditatie



Plan een romantische avond!

De reputatie van oxytocine als het 'liefdeshormoon' is welverdiend.

Je aangetrokken worden tot iemand kan al leiden tot de productie van oxytocine. Maar fysieke genegenheid, zoals zoenen, knuffelen of seks hebben, draagt ook bij aan de productie van oxytocine.

Daarnaast kan tijd doorbrengen met iemand om wie je geeft, ook de productie van oxytocine stimuleren. Dit kan helpen om de verbondenheid en positieve relatiegevoelens te vergroten, waardoor je je gelukkiger, gelukzaliger en zelfs euforischer kunt voelen.

Als je die gelukkige hormonen echt wilt voelen, merk dan op dat dansen en seks beide leiden tot de afgifte van endorfine, terwijl een orgasme de afgifte van dopamine veroorzaakt.

Tipje: Je kunt ook een glas rode wijn delen met je lover voor een extra endorfine boost.



Aai je huisdier!

Als je een hond of kat hebt, is het geven van genegenheid aan je harige vriendje een geweldige manier om het oxytocine gehalte voor jou en je huisdier te verhogen.

Uit onderzoek blijkt dat het knuffelen van je huisdier de toename van oxytocine in je lichaam verhoogt.

Zelfs als je geen hond of kat hebt, kun je ook een oxytocine boost krijgen als je een hond of kat ziet die je kent en leuk vindt.

Dus geef die hond of kat een dikke knuffel wanneer ze zich in jouw buurt begeven!


Krijg voldoende nachtrust

Als je niet voldoende slaap krijgt, kan dit je gezondheid op meerdere manieren beïnvloeden.

Ten eerste kan het bijdragen aan een onbalans van je hormonen, met name dopamine, in je lichaam. Dit kan een negatieve invloed hebben op je humeur en je lichamelijke gezondheid.

Door elke nacht 7 tot 9 uur in te plannen om te slapen, kan de balans van hormonen in je lichaam worden hersteld, waardoor je je waarschijnlijk beter zult voelen.

Vind je het moeilijk om goed te slapen, probeer dan een het volgende:

  • Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta elke dag rond dezelfde tijd op
  • Zorg voor een rustige, rustgevende slaapomgeving, zorg voor gedempt licht
  • Kijk geen tv meer of kijk niet meer op je mobiel voor het slapen gaan
  • Drink het liefst geen cafeïne meer in de namiddag en avond


Omgaan met stress

Het is normaal om af en toe wat stress te ervaren. Maar leven met regelmatige stress of omgaan met zeer stressvolle levensgebeurtenissen kan de productie van dopamine en serotonine behoorlijk verminderen. Dit kan een negatieve invloed hebben op je gezondheid en je humeur, waardoor het moeilijker wordt om met stress om te kunnen gaan.

Als je veel stress hebt, probeer dan het volgende:

  • Neem vaker een time-out, weg van de stress situatie
  • Probeer meer te lachen, misschien is lachtherapie wel iets voor jou
  • Maak een wandeling van minimaal 20 minuten nemen voor een wandeling
  • Mediteer!
  • Zoek vrienden op waar je mee kunt praten en leuke dingen kunt doen

Deze manieren kunnen je helpen om je stress te verlichten en tegelijkertijd je niveaus van serotonine, dopamine en zelfs endorfine te verhogen.


Een massage krijgen

Als je van massage houdt, is dit nog een extra reden om er eentje te krijgen: massage kan al je 4 happy hormonen een boost geven.

Uit onderzoek blijkt dat zowel het serotonine- als het dopamine gehalte toeneemt na massage. Van massage is ook bekend dat het de endorfine en oxytocine stimuleert.

Deze voordelen krijg je vooral van een massage door een massagetherapeut, maar je kunt ook je partner vragen om een massage voor wat extra oxytocine.



Ga naar de sauna!

Naast alle positieve effecten op je lichaam, neemt serotonine toe in je bloed tijdens een dagje naar de sauna. Wetenschappers ontdekten dat er een verband is tussen naar de sauna gaan en ons geluksgevoel. Dus zweten maar en vooral genieten van een dagje rust!

Boek Tips

 Professionele online cursussen |  Online gids | Inclusief Toets |  Certificaat van deelname |  Interessante tools |  Video's |  Print-Outs


Meer Artikelen

Alles voelt als een zware opgave als je met een depressie te maken hebt. Naar het werk gaan, een praatje maken met vrienden of gewoon

Wij mensen zijn relationele wezens, ervoor gemaakt om ons tijdens het leven met elkaar te verbinden. We zijn niet voorbestemd om alleen te leven, afgezonderd

Edelstenen en Chakra's zijn een eeuwen oude combinatie. Edelstenen kunnen door hun unieke eigenschappen en kleur een belangrijke rol spelen bij de werking van de