Alles voelt als een zware opgave als je met een depressie te maken hebt. Naar het werk gaan, een praatje maken met vrienden of gewoon uit bed komen kan al een behoorlijke worsteling zijn.

Er zijn gelukkig meerdere manieren die je kunt doen om met de symptomen van een depressie om te gaan en de kwaliteit van je leven te verbeteren. 

Lees deze 9 tips om met je depressie om te gaan:


1. Zorg voor sociale steun
Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om jezelf met een depressie te helpen, behalve therapie, is het ontwikkelen van sterke sociale steun.

Voor sommigen kan dit betekenen dat ze sterkere banden moeten aangaan met vrienden of familie. Als je weet dat je er op kunt rekenen dat dierbaren klaar staan om te helpen wanneer jij het moeilijk hebt, kan dit je depressie aanzienlijk verbeteren.


2. Verminder stress
Als je onder stress staat, maakt je lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Dat kan soms heel goed zijn, want het helpt je om je voor te bereiden op alles wat stress in je leven veroorzaakt, maar op de lange termijn kan het echter veel problemen veroorzaken, waaronder depressie.

Hoe meer manieren je gebruikt om stress te verminderen, hoe beter, omdat het het risico op depressie vermindert.

Fijne manieren om stress te verminderen zijn:


3. Beweeg meer

Wanneer je lichamelijk actief bent, heb je aantoonbaar minder risico om een depressie te ontwikkelen. Van sporten en bewegen kun je je dus opgewekter en vrolijker voelen. Wanneer je je depressie voelt is het soms wel wat lastiger om jezelf in actie te brengen, begin daarom met kleine stapjes. Pak je yogamat erbij en doe desnoods alleen eerst wat strekoefeningen. Daarna kun je er e.v.t. wat yoga oefeningen aan toevoegen. Op youtube vind je er genoeg!

Leuke en mooie yogamatten vind je hier >>


4. Verbeter je slaapgezondheid
Slaap en stemming zijn nauw met elkaar verbonden. Een studie wees uit dat 80% van de mensen met een depressieve stoornis slaapstoornissen ervaart.

Misschien heb je het gevoel dat je gewoon niet in slaap kunt vallen. Of misschien heb je moeite om uit bed te komen omdat je je de hele tijd uitgeput voelt.

Een goede slaapgezondheid kan de sleutel zijn om de kwaliteit en kwantiteit van je slaap te verbeteren.

Tip: Schakel elektronica minstens een uur voordat je naar bed gaat uit. Gebruik weinig licht om een boek te lezen of doe een andere ontspannende activiteit, zoals een meditatie, lees een vrolijk boek of luister een ontspannend muziekje. Denk voordat je gaat slapen aan leuke dingen die je hebt meegemaakt, zo val je fijner in slaap.

Gebruik je bed alleen om in te slapen en voor seksuele activiteit. Als je in je bed of in je slaapkamer werkt, kan dit ertoe leiden dat je je bed eerder met stress dan met ontspanning associeert.


5. Verbeter je eetgewoonten
Er zijn veel essentiële voedingsstoffen voor je hersenen die depressie kunnen beïnvloeden. Een onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat een tekort aan zink in je lichaam de symptomen van depressie verhoogt

Het verbeteren van je dieet kan je dus helpen om de symptomen van je depressie te verminderen.

Denk hierbij aan:

  • Probeer minder vaak fast-food te eten, hier zitten aleen maar ongezonde vetten in waar je niet vrolijker van wordt.
  • Vermijd zoveel mogelijk suiker. Suiker geeft een tijdelijke energie, maar daarna zorgt het juist voor vermoeidheid.

Probeer dagelijks de kleuren van de regenboog te eten! Dan heb ik het niet over snoepjes 😉 Lees ook het artikel "Eet de regenboog"


6. Leer hoe je negatieve gedachten kunt stoppen
Depressie zorgt er niet alleen voor datje je slecht voelt, het kan er ook voor zorgen dat je negatiever gaat denken. Het veranderen van die negatieve gedachten kan je humeur verbeteren.

Cognitieve gedragstherapie is een type therapie dat werkt om algemene patronen van negatief denken, cognitieve vervormingen genaamd, te veranderen en depressie te elimineren.

Er zijn daarnaast ook veel zelfhulpboeken, apps en online cursussen die je kunnen helpen bij het leren hoe je je ongezonde denkpatronen kunt veranderen.

Bekijk hiervoor ook de online cursus 'Chakra Healing'

7. Versla uitstelgedrag
De symptomen van depressie, zoals vermoeidheid en concentratiestoornissen, maken uitstelgedrag verleidelijk.

Maar pas op, dingen uitstellen voedt je depressie! Het kan namelijk leiden tot meer schuldgevoelens, zorgen en stress.

Het is belangrijk om deadlines te gaan stellen en je tijd goed in te plannen. Stel kortetermijndoelen in en zet je in om de belangrijkste dingen als eerste gedaan te krijgen. Elke taak die je met succes voltooit, zal je helpen de gewoonte van uitstelgedrag te doorbreken. 

Tip: Probeer er even bij stil te staan wanneer je een taak voltooit hebt en wees trots op jezelf!



8. Krijg grip op je huishoudelijke taken
Depressie kan het moeilijk maken om huishoudelijke taken uit te voeren, zoals afwassen of rekeningen betalen.

Maar een stapel papierwerk, de stapel vuile vaat en de vloer bedekt met vuile kleren zullen je gevoelens van waardeloosheid alleen maar vergroten.

Neem de controle over je dagelijkse taken. Begin klein en werk aan één project tegelijk. Door op te staan en in beweging te komen, kunt je je beter gaan voelen. Het zien van de vorderingen thuis kan je helpen om je beter te voelen.

Tip: maak een lijstje met haalbare doelen en schrijf dit op in een boekje, wanneer je het behaalde doel kunt doorstrepen geeft dat faak een fijn gevoel.


9. Maak een S.O.S box
Een S.O.S. box is een doosje met hulpmiddelen die je kunt gebruiken om jezelf te kalmeren als je je down voelt.

De hulpmiddelen die jij het nuttigst vindt, werken mogelijk niet voor iemand anders. Het is dus belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke dingen jou kunnen helpen om je op je best te voelen.

Denk aan dingen die je leuk vindt om te doen als je gelukkig bent. Maak een lijst van de activiteiten die je kunt proberen als je je slecht voelt. Kies vervolgens een activiteit om uit te proberen wanneer je het moeilijk hebt.

Voorbeelden zijn:

  • Je huisdier knuffelen 
  • Naar je favoriete muziek luisteren 
  • Een warm bad nemen 
  • Een goed boek lezen 
  • Wandeling maken
  • Tekenen



Tip: Stop het lijstje in een leuk (zelfgemaakt) doosje. Ook leuk om daar een paar dierbare of mooie spulletjes, zoals edelstenen, muntjes, een veertje en cadeautjes e.d., in te doen. Zodat elke keer wanneer jij in het doosje kijkt, je een stukje blijer wordt. 


Boek Tips

Mooie Notebooks

Bekijk onze online cursussen!

 Professionele online cursussen |  Online gids | Inclusief Toets |  Certificaat van deelname |  Interessante tools |  Video's |  Print-Outs


Meer Artikelen

3 ademhalingsoefeningen om je lichaam in slaap te krijgen. Heb je en overvol brein? Blijf je piekeren over ideeën of dingen die je nog moet

Alles voelt als een zware opgave als je met een depressie te maken hebt. Naar het werk gaan, een praatje maken met vrienden of gewoon

Wij mensen zijn relationele wezens, ervoor gemaakt om ons tijdens het leven met elkaar te verbinden. We zijn niet voorbestemd om alleen te leven, afgezonderd